L’Arxiu Històric Municipal de Montornès del Vallès és el servei que s’encarrega d’ingressar, organitzar, conservar, fer accessible i difondre la documentació generada o rebuda per l’Ajuntament en l’exercici de les seves competències al llarg de tota la seva història, des de mitjan del segle XIX fins a l’actualitat.
L’Arxiu també és el responsable de la salvaguarda del patrimoni documental local que pugui ser d’interès per a la història del nostre terme, sigui quina sigui la seva procedència, acollint la documentació que aporten particulars que volen dipositar i fer conèixer els fons propis: entitats, masies, empreses, comerços, famílies...
La seu de l’Arxiu és al número 10 del carrer de la Pau. Amb sala de consulta, biblioteca auxiliar, taller, despatx i dipòsit; aquest equipament custodia la documentació considerada històrica, mentre que a la seu central de l’Ajuntament hi ha un dipòsit que conté la documentació administrativa més recent.
La conservació dels fons documentals garanteix la perdurabilitat de la nostra memòria històrica. Fer-ne un tractament adequat permet el dret d’accés dels ciutadans a la informació i contribueix a una administració més àgil i eficient.
L’activitat de l’Arxiu està orientada a donar servei al propi Ajuntament i a atendre totes les persones que vulguin fer investigacions, reclamar els seus drets o satisfer la seva curiositat.
Els fons que es custodien a l’Arxiu Municipal són de procedències diverses:
L’Arxiu aplega documentació en diversos formats i suports. A més dels documents en paper, els digitalitzats i els electrònics, hi ha materials que, per les seves característiques, necessiten un tractament diferenciat:
Activitats:
* CONSULTES EXTERNES
Sala de consulta amb 8 punts de lectura. Inventaris i catàlegs en paper i en format digital a disposició dels usuaris. Informació sobre els fons conservats i assessorament en el procés de recerca.
Accés lliure, condicionat a les restriccions marcades per la legislació i a l’estat de conservació dels documents.
* SERVEI D’INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ
Orientació en la recerca de temes d’estudi, informació documental i bibliogràfica especialitzada en temàtica local, que inclou dades dels inventaris d’altres arxius que conserven documentació sobre Montornès del Vallès.
* SERVEI DE REPROGRAFIA DE DOCUMENTS
Obtenció de reproduccions en paper o format digital, atenent a les característiques específiques i a les limitacions establertes per raó de format, cronologia, drets d’autor, propietat intel·lectual o altres que marqui la normativa vigent.
* INGRÉS I TRACTAMENT DE COL·LECCIONS I FONS PRIVATS
Digitalització i/o ingrés de documents de particulars mitjançant donacions o cessions. Fons personals, d’entitats, empreses o famílies. Documents solts (fotografies, cartells, programes, butlletins, etc.).
* CONSULTES I PRÉSTECS INTERNS
Assessorament i organització de la gestió documental. Servei de préstec o consulta de documentació a les pròpies àrees administratives de l’Ajuntament.
* SERVEIS PEDAGÒGICS
Visites d’alumnes dels centres docents del municipi, elaboració de material didàctic, tallers participatius, assessorament en treballs de recerca relacionats amb el patrimoni cultural de Montornès del Vallès.
* ACTIVITATS DE DIFUSIÓ
Edició i presentació de llibres i documentals. Organització d’exposicions, conferències, tertúlies, entrevistes d’història oral... Col·laboració en publicacions, actes i efemèrides que contribueixen a difondre el patrimoni local i a recuperar la memòria col·lectiva.