Des de 2021, el servei d’assessorament del Departament municipal de Participació Ciutadana ha atès 150 consultes de les associacions locals i, des de 2015, ha ofert 33 propostes formatives a través del programa “Les entitats al dia”.
Des de l'any 2016, l’Ajuntament desenvolupa dues línies de treball per donar suport a les entitats locals perquè puguin millorar la seva gestió. Una d'aquestes línies és el servei d’assessorament i acompanyament, i la segona, el programa de formació “Les entitats al dia”. Des d’aleshores, les diverses accions s'han dissenyat d'acord amb les necessitats de les entitats i s'ha anat ampliant l'oferta de recursos.
El servei d'assessorament és una eina de suport personalitzada i gratuïta per resoldre consultes puntuals relacionades amb aspectes jurídics, econòmics i fiscals que poden tenir les entitats. L'any 2021 es va incorporar l'acompanyament per fer més fàcil la tramitació administrativa, per exemple, la que es fa en línia.
Més d'un centenar de consultes i una trentena de propostes formatives
Des del 2021 s’han realitzat 150 consultes: 116 sobre temes legals i documentals, 23 sobre temes fiscals o econòmics, 3 sobre assegurances i 2 sobre voluntariat. Concretament, el 2023 es van atendre les consultes de 22 entitats, que van generar un total de 51 tramitacions. Entre els consultes més freqüents, hi ha les referides a la constitució d'una nova, els tràmits per a la renovació dels òrgans de govern i la tramitació del certificat digital de l’entitat.
Per accedir al servei d'assessorament, cal sol·licitar-lo a través d'un correu a (Necessites javascript per veure aquest correu-e) o bé trucant a l’Ajuntament (935721170) i demanar pel Departament municipal de Participació Ciutadana.
Pel que fa al programa “Les entitats al dia”, en els darrers 8 anys s’han realitzat 33 cursos amb un promig de 12 hores de formació anual. Les temàtiques han estat ben variades: obligacions legals, fiscals i comptables, gestió del voluntariat, difusió dels projectes amb noves eines digitals, introducció de la perspectiva de gènere i LGTBI+, resolució de conflictes dins de l’entitat, primers auxilis o sessions sobre com sol·licitar i com justificar una subvenció.
Com obtenir el certificat digital?
Un dels dubtes més freqüents és l’obtenció del certificat de representació de persona jurídica, o popularment conegut com el certificat digital de l’entitat. Des del 2 d’octubre del 2016, les entitats estan obligades a relacionar-se de forma telemàtica amb les administracions públiques.
A l’àmbit de Participació Ciutadana, trobareu dos vídeos en què s’explica com obtenir el certificat. Si tot i així queden dubtes, podeu adreçar-vos al servei del Departament municipal de Participació Ciutadana.