A partir de divendres s’aplicaran modificacions en les condicions de les garanties i els drets de les persones consumidores, entre les quals l'ampliació del dret de desistiment a 30 dies en contractacions de serveis resultants de visites no sol·licitades.
La normativa que regula les condicions de les garanties i els drets de les persones consumidores incorporaran noves modificacions, a partir del 28 de maig, que milloraran el nivell de protecció de les accions de compra.
Entre les novetats, hi ha l’ampliació del dret de desistiment fins als 30 dies naturals si es va fer el contracte a conseqüència d’una visita no sol·licitada en el domicili del consumidor. També s’incrementarà la informació que el proveïdor del mercat ha de donar en línia.
D'altra banda, s’afegiran noves infraccions per als proveïdors en cas que incompleixin les normes relatives a la informació prèvia que l’empresa ha de facilitar abans de la contractació, en cas d’actuació discriminatòria contra les persones vulnerables i en cas de negar-se a acceptar pagaments en efectiu. Així mateix, se’ls sancionarà si incompleixen les obligacions dels Serveis d’Atenció al Client i si es neguen a l’exercici del dret de desistiment, entre d’altres.
Novetats en la normativa, ja des del gener
La normativa i les garanties que els proveïdors han d’aplicar als seus productes i serveis ja van experimentar algunes modificacions l’1 de gener amb el Reial Decret Llei 24/2021 i en el marc de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris (RDL 1/2007).
Des de l'1 de gener, la garantia dels productes ha passat de ser de dos anys a tres. A més, s'ha ampliat el període en què es presumeix que el dany en qualsevol producte no és culpa del mal ús per part de les persones consumidores, de sis mesos a dos anys. D'aquesta manera, només cal demostrar l'ús adequat en cas de desperfectes si el producte es troba en el tercer any de garantia.
També hi ha hagut canvis en relació a la compra d'animals vius, que han deixat de tenir garantia perquè ara estan considerats éssers amb capacitat de sentir. Pel que fa als continguts digitals, disposen d’una garantia de dos anys i d'un període de presumpció d’un any en què el consumidor no ha de demostrar que n'ha fet un us adequat en cas d'incidències.
Finalment, s’ha ampliat a 10 anys el termini en què el proveïdor ha de mantenir les existències de peces de recanvis per a productes que deixen de fabricar-se.
Per a més detalls podeu consultar la informació publicada al web de la Diputació de Barcelona, a l’enllaç adjunt.
Periòdicament rebràs un e-mail amb un resum del que es publica en aquest web.