La documentació històrica del Jutjat de Pau de Montornès s’estén des de l’any 1860 fins el 2000. Per al tractament del fons, l'Arxiu Municipal compta amb el suport del programa de tractament arxivístic de la Diputació de Barcelona.
Des de fa uns dies, l’Arxiu Històric de Montornès compta amb la incorporació temporal d’una arxivera que realitza el tractament del fons històric del Jutjat de Pau del poble.
El fons del Jutjat de Pau, que va arribar a l'Arxiu ara fa un any a petició del mateix Jutjat, està format per 10 metres lineals de documents, que fan referència al període comprès entre els anys 1860 i 2000. La documentació permet resseguir més d'un segle de vida de la societat del poble a través de judicis de faltes, actes de conciliació, expedients del registre civil com els naixements, casaments i defuncions, eleccions, i exhorts, entre d’altres. Es tracta de documentació de gran valor històric i informatiu que es conservarà de forma permanent i que per la seva singularitat i complexitat requereix un tractament específic. És per això que l'Arxiu ha aconseguit el suport del programa de tractament arxivístic de la Diputació de Barcelona que ha facilitat el personal qualificat que duu a terme el treball.
Les feines es desenvolupen a les instal·lacions de l'Arxiu Històric, al carrer de la Pau, i inclouen la revisió i classificació de cada document, així com el tractament necessari per preservar-lo i fer-lo consultable.
Un cop finalitzin els treballs, que tenen una durada prevista de dos mesos, la ciutadania podrà tenir accés a la documentació, atenent sempre a les restriccions derivades de la legislació en relació a la protecció de dades personals, el dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
El Jutjat de Pau, una mica d'història
El Jutjat de Pau és un òrgan jurisdiccional als municipis on no hi ha jutjat de Primera Instància i Instrucció. Al llarg de la seva història el Jutjat de Pau de Montornès del Vallès ha estat estrictament relacionat amb el funcionament de l'Ajuntament. A més de compartir dependències també compartien la figura de l'alcalde com a cap de l'Administració Municipal i el secretari com a fedatari. Fins l’any 2008 compartia les mateixes estances dels serveis municipals ubicats a la seu central. A partir d'aquesta data, el Jutjat va passar a ocupar uns despatxos a l’edifici de Can Saurina quan aquest no estava encara rehabilitat, al carrer Major 1. Actualment el servei està ubicat al passatge de ca l’Ollé 4.
Durant molt de temps, les funcions de secretaria del Jutjat varen continuar sent assumides per treballadors municipals, fins que a finals del segle XX, les competències van ser assumides per treballadors funcionaris o laborals nomenats pel Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya.