El servei, que es presta de manera gratuïta, gestiona problemàtiques veïnals, familiars i altres relacionades amb la convivència. Fer ús del Servei de Mediació Ciutadana (SMC) pot ajudar a millorar situacions i a evitar denúncies.
Des de la seva posada en marxa l’abril de 2013, el Servei de Mediació Ciutadana (SMC) ha atès més de 100 casos i la tendència és que cada cop sigui més utilitzat pel veïnat. Un 25% del total de situacions s’ha tancat amb un acord global entre les parts; el 64% ha acabat amb una facilitació (una reunió amb objectius positius entre els implicats); un 9% amb una derivació a altres serveis i un 2% han finalitzat sense acord entre les persones. En definitiva, es pot concloure que dels 100 casos, en 98 s’ha pogut intervenir per reduir o eliminar el motiu de la demanda.
Conflictes habituals
Els conflictes més habituals que s’atenen tenen a veure amb la relació de veïnatge; amb la gestió de les comunitats de veïns; amb els sorolls, amb les obres, amb la higiene, etc. El servei també tracta conflictes familiars.
Els experts recomanen recórrer a la mediació per evitar que les discrepàncies o l’enfrontament es perpetuïn, que la situació empitjori o que acabi amb denúncies al jutjat, la qual cosa pot allargar encara més el conflicte i afegir costos (ja sigui econòmics o psicològics).
El valor de la mediació en escoles i entitats
A banda de la intervenció directa, l’SMC ha organitzat tallers per treballar les relacions i els valors de la convivència, el respecte i el diàleg entre els alumnes de primer d’ESO dels instituts Vinyes Velles i Marta Mata, i entre els membres de les juntes dels dos Casals de la Gent Gran. La previsió és ampliar els tallers a altres entitats del poble i a altres centres escolars.
Els professionals del SMC també han donat suport a la darrera campanya municipal de civisme, convivència i de tinença d’animals.
Periòdicament rebràs un e-mail amb un resum del que es publica en aquest web.