Les escoles Mogent i Can Parera, amb el suport del consistori, han realitzat un procés de redisseny dels seus patis per convertir-los en llocs de transformació de les relacions de de gènere i de poder, i convertir-los en espais de respecte i llibertat. La construcció d’àgores, espais de lectura i estructures d’equilibri són algunes de les accions realitzades als centres.
Els nens i nenes de les escoles Mogent i Can Parera gaudeixen de nous espais i elements als seus patis. Durant els dos darrers dissabtes, famílies, AMPA i Ajuntament han culminat el projecte de transformar els patis en espais que permetin trencar els rols de gènere i les relacions de poder que s’aprenen durant la infància i es perpetuen al llarg de la vida.
El procés es va iniciar el curs passat amb una diagnosi i un procés participatiu que va comptar amb l’acompanyament de les cooperatives Vira i Col·lectiu Punt 6 i la participació de tota la comunitat educativa dels centres. D’aquesta manera es van poder identificar els usos que els infants fèien de les zones del pati.
Una de les conclusions de l’estudi ve ser que existeix una jerarquia d’activitats en aquests espais, en ocasions monopolitzades pels jocs de pilota. La transformació que s’ha introduït als patis ha de permetre establir relacions més igualitàries entre companys i companyes, i generar les condicions idònies per treballar actituds de responsabilitat, respecte i autonomia.
Àgores, fustes i elements de joc simbòlic per a les diverses edats
La transformació dels patis de les escoles s’ha fet per mitjà d’elements que busquen l’equilibri entre els moviments plens de vitalitat, la curiositat, la intimitat i la tranquil·litat, i el contacte i l'aprenentatge a través de la natura.
Així, a les dues escoles s’han construït i millorat els sorrals, s’han creat espais d’àgora, zones de lectura amb tarimes i coixins, i s’ha creat mobiliari que ajudi a diversificar els usos dels espais.
Cada escola també ha dut a terme actuacions diferenciades. Així, a l’entrada de l’Escola Mogent s’ha habilitat un circuit de bicicletes, s’han construït tres cuinetes al pati d’infantil, i s’ha incorporat mobiliari (bancs i taules de pic nic), També s’han creat dues cabanes de canyís i dos tipis, així com taules d’experimentació, un espai de tranquil·litat amb gespa infantil i hamaques, i un rocòdrom.
A l’Escola Can Parera, s’ha creat un espai de conversa amb pentàgons de troncs, un espai artístic, s’ha construït mobiliari d’emmagatzematge i es preveu crear un jardí de plantes aromàtiques. També s’ha fet manteniment del mobiliari exterior i interior: taules de pìng pong, espais de joc simbòlic, tipis, suro a les aules, etc.
El pressupost total del projecte desenvolupat a les dues escoles és de 24.600 €. Una part està finançada directament per l’Ajuntament i una altra a través de les subvencions municipals que arriben als centres i les AMPA. Els centres també han fet aportacions addicionals de material amb recursos propis.